Uitvaart Giep Franzen, reclamemaker van de eeuw

uitvaart Giep Franzen
uitvaart Giep Franzen

Giep Franzen was nog niet klaar met het leven, maar het leven besloot anders. Franzen overleed deze week op 88-jarige leeftijd. Tijdens zijn leven werd hij uitgeroepen tot de reclamemaker van de eeuw. Zijn bedrijf FHV was bovendien jarenlang toonaangevend in de reclamewereld. Niet voor niets werd zijn bedrijf ook wel het ministerie van reclame genoemd.

De nestor van de reclamewereld

De nestor van de reclamewereld, aldus wordt Giep Franzen ook wel omschreven. In 1962 richtte hij samen met Nico Hey en Martin Veltman een eigen bureau op in de vorm van FHV. Het bureau werd onder meer verantwoordelijk voor reclames van Albert Heijne en Heineken. Giep Franzen was de grondlegger van de bekende reclamezin ‘Thuis, waar je Douwe Egberts drinkt’.

Jaaromzetten van honderden miljoenen euro’s

Toen FHV fuseerde met het Amerikaanse BBDO werd het bedrijf van Franzen alleenheerser. Het maakte jaaromzetten van honderden miljoenen euro’s. Toen hij stopte als reclamemaker besloot hij les te geven aan de Universiteit van Amsterdam. In 1990 werd hij bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie. Giep Franzen was breed georiënteerd en was met name geïnteresseerd in de theorie achter reclame. In dat kader richtte hij in de negentiger jaren de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie op.

Koester jij speciale herinneringen aan Giep Franzen? Deel ze dan hier met ons. Er is bovendien ruimte gereserveerd voor condoleanceberichten, onderaan de pagina.

Plaats een reactie